Biografia

Milan "Miso" Misic

Kroatiasta kotoisin olevaan Milan "Miso" Misiciin tarttui jo kuusivuotiaana musiikin kipinä ja hän alkoi soittaa kansanmusiikkia mandoliinilla paikallisen kulttuuriyhdistyksen nuorimpana jäsenenä. 8-vuotiaana instrumentteihin tuli mukaan myös hanuri. Kun poika täytti 12 vuotta, alkoivat rummut soida paikallisessa nuoriso-orkesterissa.

14-vuotiaana Miso alkoi opiskella trumpetin soittoa Sisakin musiikkiopistossa, josta tie kulki Kroatian pääkaupunkiin Zagrebiin. Samassa kaupungissa Miso tutustui orkesteriin, joka esiintyi silloin tällöin myös Suomessa. Orkesteri tarvitsi ammattitaitoista täydennystä ryhmäänsä, ja niinpä Miso 20-vuotiaana löysi itsensä Suomesta sähköbasson soittajana.

Oltuaan jonkin aikaa Suomessa Miso tutustui tuon hetken yhteen Suomen suosituimpaan solistiin Laila Kinnuseen ja päätti perustaa vuonna 1970 yhteisen orkesterin Lailan kanssa.

1970-1975

1970-luvun alku meni keikkaillessa yhdessä Lailan kanssa. Miso säesti Lailaa soittaen orkesterissa trumpettia ja bassoa. Pari sai yhteisen ihanan tyttären Milanan ja naimisiin pari päätyi v. 1971. Lisäksi Miso soitti Esa Katajavuoren, Antti Hyvärisen ja soul-orkesteri Smokings:in kanssa.

Yhteinen taival Laila Kinnusen kanssa päätyi v. 1973, jolloin Miso jatkoi uraansa oman orkesterinsa kanssa, jonka jäseninä olivat vaihdellen mm. Kari Fall (basso, laulu), Nappi Ikonen (rumpali), Pentti Lahti (saksofoni), Tomi Parkkonen (rumpali), Mircha Stan (vetopasuuna) ja Raimo Rautarinne (rumpali).

Orkesteri teki yhteistyötä solistien Inga Sulinin, Monica Aspelundin ja Paula Koivuniemen ym. kanssa.

1976-1980

Miso soitti tanssiorkesterissa nimeltä Rolf Bergström & Pyhimykset. Orkesteri kiersi ympäri Suomea soittaen eri ravintoloissa. Tuohon aikaanhan elävä tanssiravintolamusiikki eli toistaiseksi parasta aikaansa. Kansa nautti ja tanssi elävän musiikin tahdissa.

1981-1990

Vuonna 1981 Miso muutti vaimonsa, jonka kanssa oli avioitunut vuonna 1974, ja tyttäriensä kanssa Ruotsiin. Siellä Miso pääsi toteuttamaan itseään solistina ja aloitti uudenlaisen musisoinnin pianistina soittaen useissa Tukholman pianobaareissa. Pianobaarikulttuuri, joka koskaan Suomessa ei noussut siihen asemaan kuin muualla Euroopassa, kuului Tukholman illan vakiintuneeseen sykkeeseen. Toki Suomessakin muutamia pianobaareja oli, ja niinpä Miso vieraili esim. Helsingissä hotelli Presidentissä ja Turussa hotelli Maakunnassa. Tukholman ja muun Ruotsin pianobaari-illat täyttivät kuitenkin Mison työkalenterin tuohon aikaan täysin.

1990-

Pianobaarimusisointi Ruotsissa ja vuosikymmenen alussa myös Norjan suurimpien kaupunkien pianobaareissa jatkui, mutta Miso halusi säilyttää kontaktit myös Suomeen ja suomalaisiin. Tähän antoi oivan mahdollisuuden soittaminen laivayhtiöillä. 90-luvulla Misoa kuultiin ja nähtiin paljon silloisen SiljaLinen laivoilla pianon takana. Useat suomalaiset tuntevatkin Mison nimenomaan laivalla soittaneena pianistina ja laulajana. Ja moni matkustaja onkin kokenut matkansa parhaat ja tunnelmallisimmat hetket laivan pianobaarissa. 2000-luvulla soitto laivoilla jatkui, mutta talven sesonkikausina Miso soitti myös Lapissa Levillä.

Vaikka oma musisointi on Misolle se kaikkein rakkain aihe, on myös musiikkiagentuuri ollut osa Mison 2000-luvun elämää. Laaja suomalaisten ja ulkomaalaisten muusikoiden verkosto on mahdollistanut tämän työn. Tähän työhön on kuulunut ja kuuluu erilaisten musiikkitapahtumien organisointi ja juuri sen sopivimman muusikon järjestäminen kulloiseenkin tapahtumaan.

Työ pianon takana jatkuu ja laulu raikaa.

"Musiikki on niin suuri osa elämääni ja antanut minulle paljon, vaikka toki ottanut myös osansa. Kuitenkin elämäni ilman musiikkia ei olisi ollut minun elämäni."